Mediatorul Poporului

Mediatorul Republicii  este o institutie prezenta in societatea franceza inca din anul 1973. Rolul sau este de a media conflictele dintre cetateni si institutiile administratiei publice, avand un statut deosebit si o organizare proprie. “Le Médiateur de la République” se poate pronunta privind ilegalitatea si/sau ineficacitatea unei decizii sau intentii administrative, poate propune reforme, poate sesiza Parchetul in cazul unor abuzuri. Mediatorul Poporului nu este nici un organ legislativ, nici un organ judiciar, ci o institutie adiministrativa independenta (Wikipedia).

In Romania, Mediatorul Poporului a intrat pe agenda de dezbateri in luna februarie 2013. Pe fondul dezbaterii revizuirii Constitutiei doamna deputat Alina Gorghiu considera ca “este nevoie, de existența unei instituții cu rol de mediere, consacrată la nivel constituțional, cu atribuții, organizare și funcționare clar stabilite în Legea fundamentală, care să medieze între cetățeni și instituții.”

Necesitatea unui dialog intre cetateni si institutiile administratiei publice locale si centrale este de la sine inteleasa in contextul in care cetatenii sunt deloc consultati in ceea ce priveste unele proiecte, unele decizii, care ii afecteaza direct ori indirect, mai mult sau mai putin. Necesitatea unui dialog deschis si a unei comunicari  a institutiilor cu cetatenii a caror interese sunt lezate ori afectate apare ca o normalitate intr-o societate democrata si moderna. Mediatorul Poporului ar putea avea aceasta functie de facilitator si asistent al dialogului dintre cetateni si institutii atunci cand intre acestia se naste un conflict vizavi de un proiect ori o decizie institutionala.

In acest context nu ne referim la medierea litigiilor administrative individuale, litigii care nu pot fi mediabile in prezent in Romania (in alte state exista posibilitatea medierii lor). Orice act sau decizie a unei institutii publice vizavi de o persoana, de un cetatean, nu poate face obiectul unei proceduri de mediere. Calea judiciara a contenciosului administrativ este singura varianta in acest moment in Romania prin care se poate discuta fondul unei conflict dintre un cetatean si o institutie publica. Nu este exclus ca legiferari viitoare sa aduca deschiderea posibilitatii medierii si in dreptul administrativ.

Asa cum aminteam mai sus, Mediatorul Poporului va putea media conflicte de interese dintre institutii si cetateni sau diverse organizatii. Ne referim la colectivitati, la cetateni care reprezinta o anumita categorie, un anumit grup consolidat prin anumite interese. In SUA astfel de medieri au loc in mod constant acolo unde se intentioneaza reforme locale sau regionale privitoare la mediu, la diverse exploatari naturale, la schimbari de infrastructura, mai exact – oriunde apare un conflict in care interesele cetatenilor sunt afectate in mod direct.

Nevoia de dialog nu apare doar la nivel individual. Dialogul nu presupune doar interactiunea nevoilor a doua persoane. Necesitatea dialogului apare si atunci cand nevoile unui grup sunt/pot fi afectate de un alt grup, sau o institutie. Nevoile si interesele colective au o valoare extraordinara si sunt un factor al dinamismului social.

In Romania, cultura si constiinta valorilor colective nu este inca sondata, decat arareori de catre sociologi. Insa colectivitatile exista, sunt inerente.

O colectivitate rurala miniera, o colectivitate agrara dintr-o comuna oarecare, o colectivitate cu activitati piscicole din Delta Dunarii, o colectivitate de la malul Marii Negre cu interese privind turismul estival, o colectivitate din Vatra Dornei ce priveste turismul montan si amplificarea punctelor de interes pentru acesta, o colectivitate din zonele manastirilor Bucovinei, o colectivitate din zonele sarace ale Romaniei, sunt potentiale parti ale unei medieri la Mediatorul Poporului. Cealalta parte a conflictului ar putea fi Primaria, Prefectura, Oculul Silvic, Administratia plajelor, Administratia Deltei Dunarii, etc.

Interesele acestor colectivitati nu sunt puse in discutie in acest moment in Romania. Nu fac obiectul unui dialog, ci a unei impuneri.

Momentan deciziile se iau fara consultari, fara dialog, fara intrebari, fara sondarea nevoilor reale a celor care se incadreaza in respectiva masura institutionala. Deciziile vin uneori de la institutiile centrale fara a fi consultati nici chiar reprezentantii locali. Nevoile acestor cetateni, priviti colectiv, nu sunt puse pe agenda unei discutii cu autoritatile si institutiile publice in ceea ce priveste noile masuri sau decizii cu privire la activitatea lor. De aici consecintele: nerespectarea masurilor, greve, manifestatii, indignare publica, conflict deschis, uneori chiar si masuri caduce.
Mediatorul Poporului ar interveni tocmai pentru a preveni aceste urmari. Un dialog al institutiilor cu cetatenii in ceea ce priveste masurile directe pentru ei ar fi de un folos extraordinar pentru dezvoltarea colectivitatii. Prin acest dialog al institutiilor si autoritatilor cu cetatenii si cu reprezentantii lor s-ar putea concluziona nevoile reale ale zonei, ale colectivitatii, timpii si conditiile optime de implementare a unui proiect, cadrul de supervizare a derularii proiectului, etc. Un dialog la acest nivel ar aduce pe langa viabilitatea si succesul noilor reglementari, decizii si proiecte, o multumire individuala a cetatenilor. Punctul de vedere al lor, luat in considerare in cadrul unui dialog public (ori privat) avut la masa medierii Mediatorului Poporului ar aduce o satisfactie enorma fiecarui cetatean. Cine nu ar fi multumit ca punctul sau de vedere a fost auzit si s-a luat cont de el in cadrul derularii unui proiect/unei decizii administrative?
Consideram ca aceasta lipsa de dialog ar putea fi suplinita prin Institutia Mediatorului Poporului, institutie care ar avea ca principal scop deschiderea spre dialog a institutiilor si autoritatilor publice. Aceasta deschidere spre un dialog sincer ar avea ca obiectiv explorarea nevoilor comunitatilor, intereselor diverselor categorii sociale, si proiectarea noilor decizii si reforme administrative in functie de aceste nevoi si interese. Aceasta este dezideratul unei societati moderne, democrate, libere.

Liberatea inseamna dialog. Prin dialog poti traduce nevoi, interese, sperante, reforme, posibilitati, optiuni viabile, idei si proiecte valabile,valide si viabile. Orice decizie luata fara dialog este o decizie imediat contestabila.

Medierea publica a Mediatorului Poporului, isi propune acest dialog extraordinar de necesar intre cetateni, colectivitati, grupuri, asociatii, cu institutiile si autoritatile publice, ori de cate ori se doreste un proiect de reformare, un proiect de reorganizare, un proiect de administrare, o decizie.

Mediatorul Poporului ar fi o instituie dialogala la locul si momentul potrivit in Romania anului 2013. O institutie eficace, moderna, si activa care ar avea un impact deosebit asupra proiectelor administrative locale, regionale si nationale. Ar aseza la masa dialogului institutiile/autoritatile publice prin reprezentantii lor si vocea colectivitatii, vocea poporului.

 

Поделиться в соц. сетях

Share to Google Buzz
Share to Google Plus
Share to LiveJournal
Share to MyWorld
Share to Odnoklassniki

Lasati un comentariu